maandag 20 januari 2014

Complottheorie


In een eerder artikel maakte ik al gewag van een onderzoek dat in Trouw werd besproken en waarin werd geconcludeerd dat SP- en PVV-aanhangers het meest in complottheorieën geloven.
De suggestie is, dat geloven in complottheorieën iets is voor afwijkende mensen.

Laatst hoorde ik ook van zo'n complottheorie: er zou een genootschap van machtige mensen bestaan, die erop uit zijn om
chips in ons hoofd te planten. Natuurlijk met het argument dat het veel makkelijker is dan zo'n losse creditcard of OV-chipcard. Die kun je dan nooit meer verliezen; handig! Er zal echter wel een grote werkloosheid ontstaan in de portemonnee-branche, denk ik zo. Die kunnen overgaan tot het produceren van hoesjes voor de chips die in je hoofd geïmplanteerd worden.

De bedoeling schijnt te zijn dat het niet alleen handig is, maar dat “ze” - als je bijvoorbeeld ongewenst gedrag vertoont – jouw chip kunnen uitzetten (want die is natuurlijk via Wifi benaderbaar) zodat je nergens meer geld kunt halen of je anderszins kunt legitimeren. Al je lidmaatschappen van Natuurmonumenten, je clubs en vooral je bank ben je dan kwijt. En daarmee je identiteit. Dan ben je dus feitelijk dood, want als je niet meer kunt betalen, kun je niet eten en zul je sterven.
Hoe belangrijker wij de virtuele wereld gaan vinden – en we moeten wel, want zonder telebankieren gaat het echt niet meer – des te meer zijn we ervan afhankelijk en onze identiteit ook. Wat stelt onze identiteit in de reële wereld nog voor, als alles wat we doen samenhangt met plastic geld en digitale identiteitsbewijzen?
Ik kan me goed voorstellen dat we op een gegeven moment, omdat het handig is, uitgerust willen worden met chips in ons hoofd. Een voorloper hiervan is de Google-bril, nu nog in een experimenteel stadium.
In 1984, de roman van George Orwell, is er nog sprake van dwang en straf als je niet aan Big Brother gehoorzaamt, maar in de 21e eeuw laten we ons maar al te graag opsluiten in een Big Brother-huis en geven we onze gegevens maar al te graag prijs via Facebook en Twitter.
Of de AH-bonuskaart. Er is helemaal geen dwingende overheid meer nodig, we werken graag mee. Hiermee vergeleken was de DDR kinderspel.

Kijk naar de discussie over de afluisterpraktijken. Bijna niemand roept dat er gestopt mee moet worden, maar men zegt dat we niet te moeilijk moeten doen, dat we dit eigenlijk allang wisten en dat het verlies van privacy de prijs is voor veiligheid.
Het onzinnige argument dat hiermee het terrorisme bestreden kan worden is niet eens meer nodig. We vinden het al helemaal prima dat de overheid, die de Amerikanen toch zo haten, ons in de gaten houdt. Het lijkt al normaal te worden en op dit moment (20 januari 2014) lijkt de discussie alweer wat weg te ebben.

Rond 9/11 zijn ook allerlei complottheorieën op internet te vinden. Het gaat er dan om dat de CIA de Twin Towers zelf heeft vernietigd om zo het idiote beveiligingsscenario op te kunnen zetten en de mensen bang te maken voor het terrorisme. Op deze manier wordt het logische ne begrijpelijk om allerlei data vast te leggen.

Ik denk dat de ideeën van de complottheorieën helemaal niet zo gek zijn. Het enige gekke is, dat die ideeën toegeschreven worden aan een groepje machtige idioten.
Ik denk echter niet dat het zo gaat, dat een groepje mensen op het idee komt om de wereld te beheersen, zoals dr. No in de James Bond-films, maar dat eenvoudig de mogelijkheden van onze maatschappij worden uitgebuit.
Zuckerberg verzint Facebook en dat is vervolgens een goudmijn om gegevens van mensen te pakken te krijgen.

Ik was laatst bij Dixons en bestelde daar iets, dat de volgende dag geleverd zou worden. Ondertussen vroeg de man die mij hielp nog even mijn naam en e-mailadres. Pas toen hij mijn telefoonnummer vroeg bedacht ik me dat ik dit niet wilde. Het was immers niet nodig. Ik kon gewoon morgen terugkomen en de bestelling op mijn naam ophalen. Maar ondertussen had ik al enkele van mijn gegevens afgegeven.

De mensen die dit soort complottheorieën geloven hebben dus wel degelijk gelijk. Het enige dat niet klopt is dat er een klein clubje gemene sigarenrokende inhalige mannen dit allemaal bewust hebben ontwikkeld sinds het begin van deze of de vorige eeuw.

Een complottheorie is dus nergens voor nodig, we doen het allemaal zelf en geheel vrijwillig. Als er al een complot is, zitten we er allemaal in en doen eraan mee.

Geen opmerkingen: